homely aesthetics

Homely aesthetics

homeliness, installatie, homely aesthetics

Veerle Stevens

Homely aesthetics

Huiselijke esthetiek


Esthetica is de leer van de zintuiglijke waarneming, in meer specifieke zin de tak van de filosofie die zich bezighoudt met schoonheid en kunst.

De term is afgeleid van het Griekse woord αἰσθητικός, wat dezelfde wortel heeft als αισθησις (aisthesis). Dit laatste betekent zowel zintuiglijke ervaring als gevoel. In het algemeen verwijst de hiervan afgeleide term esthetica naar de filosofische discussie over de essentie van kunst (ook wel: kunstfilosofie) of de essentie van schoonheid. Tegenwoordig dekt 'esthetica' vele ladingen en worden er soms heel verschillende betekenissen aan toegeschreven.

(Wikipedia)


Schoonheid of mooiheid is een idee of gevoel van een esthetisch uiterlijk of innerlijk, uitstraling van een persoon, dier, (kunst)object, landschap of aangenaam geluid, in het bijzonder muziek. Schoonheid is volgens de filosoof Immanuel Kant iets 'subjectief algemeens'. Hij betoogt dat de vormeigenschappen van het te beschouwen object (voorwerp) bepalen wat de uitkomst van ons esthetisch oordeel wordt, maar legt de volledige nadruk op de waardering en gevoelens van de toeschouwer aangaande het object. Juist in de esthetische ervaring ben je ten volste mens en transcendentaal subject, stelt Kant, want alle verschillende kenvermogens die mensen hebben worden dan geactiveerd. Hetgeen je als schoon ervaart, is dus het gevolg van een samenspel tussen de verschillende kenvermogens die onze ervaringen structureren.

(Wikipedia)


huiselijk bijv.naamw.Uitspraak:   [ˈhœysələk] 1) verband houdend met het gezin of huishouden

tafeltapijt, olie op doek
LeoscartuurI, olieverf op doek
veerle_stevens Leoscartuur_II olieverf_op_doek homely_aesthetics
veerle_stevens Vaas_met_bomen olieverf_op_paneel_in_kader homely_aesthetics

Vaas

Een vaas is een decoratief voorwerp dat een (vloei)stof kan bevatten en aan de bovenkant open is. Een vaas wordt tegenwoordig meestal gebruikt om bloemen in te plaatsen, maar kan ook zonder bloemen als versiering dienen. Vazen worden geproduceerd in porselein, aardewerk, kristal en glas. Bovendien bestaan er ook vazen in zilver, brons, roestvrij staal en cloissoné vazen uit China.

Vazen hebben over het algemeen een vergelijkbare vorm. De voet of de basis kan bolvormig, plat of carinaat zijn. Bij de meeste vazen loopt het middengedeelte over in een smallere hals, dat zich vervolgens weer verbreedt voor de opening. Gewoonlijk ontbreken handvatten.

Vroeger werden kruiken (een soort vaas) gebruikt om bijvoorbeeld olie en meel in te bewaren. Een vaas bedoeld om regelmatig mee te schenken is een kan.

(wikepedia)




Ria’s vaas was de eerste vaas uit deze reeks die ik schilderde. Ik heb haar in bruikleen sinds 2017 (moemoes room) omdat zij in haar bonte verschijning een prima aanvulling was voor deze met kitsch gevulde kamer. Sindsdien daagt ze me uit om van haar een schilderkundige vertaling te maken. Haar kleuren liet ik weg omdat minder in dit geval meer is.

De toon was gezet voor de andere 8 vazen. De meeste kocht ik, over de jaren heen, op rommelmarkten of in tweedehandswinkels. Franks vaas kreeg ik van Frank voor mijn 44ste verjaardag. Het zijn dus allen vazen met een verleden. Dat is het boeiende aan tweedehands spullen. Welk verleden weten we niet, enkel het verleden van Ria’s vaas is gekend. (Lees onder)

Tekst: Veerle

veerle_stevens Vazen homely_aesthetics
Veerle_stevens Vaas_2 olieverf_op_papier homely_aesthetics
veerle_stevens Vaas_1 olieverf_op_papier homely_aesthetics


Ria’s vaas

(Deze vaas heb ik in bruikleen sinds het kunstproject ‘Moemoes Room’, 2017)



Deze vaas met tulpenmotief is een deel van een schouwstuk. Een schouwstuk bestaat uit drie delen; soms twee vazen met in het midden een klok maar in dit geval twee hoge vazen met in het midden een lage bredere vaas.

Dit schouwstuk stond op de schouw in de grote slaapkamer bij mijn grootvader (overleden in 1964) .

Bij het overlijden van ‘vovo’ werd de inboedel onder de 12 kinderen verdeeld. Deze vaas kwam bij een van mijn tantes terecht. Deze tante en haar man zijn midden de jaren zeventig overleden. Daar zij kinderloos waren werd de inboedel tussen de broers en zussen wederom verdeeld en één vaas kwam terecht bij mijn moeder. Het middenstuk heb ik bij een andere tante zien staan. Waar het derde deel (dezelfde grote vaas) gebleven is, is mij een raadsel.

Toen mijn moeder in 2009 overleed heb ik deze vaas meegenomen, niet zozeer voor de ‘schoonte’ maar omwille van de geschiedenis die er achter zit. Die vaas stond in de kamer waar mijn grootvader is overleden. Ik was 10 jaar en zag voor het eerst een persoon sterven. Voor mij is de emotionele waarde veel meer waard dan de echte waarde.

Waarom het schouwstuk verdeeld is onder verschillende mensen is mij een raadsel, misschien werd er per vaas meer geboden dan op het geheel.


Tekst: Ria (Verhoeven-Stevens)

veerle_stevens Ria's_vaas olieverf_op_paneel homely_aesthetics
veerle_stevens Vaas_3 olieverf_op_papier homely_aesthetics
veerle_stevens Vaas_4 olieverf_op_papier homely_aesthetics
veerle_stevens Vaas_6 olieverf_op_paneel homely_aesthetics
veerle_stevens Frank's_vaas
veerle_stevens Vaas_9 olieverf_op_paneel

©Veerle Stevens